آبشار بیشه لرستان

آبشار بیشه لرستان

 

استان لرستان استانی سرسبز و خوش آب و هوا در غرب کشورمان است که جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی را در خود جای داده . یکی از این جاذبه ها آبشار های باشکوه و دیدنی این منطقه است . بسیاری لرستان را سرزمین آبشار ها میخوانند که بیش از ۵۰ آبشار کوچ و بزرگ در آن وجود دارد . یکی از معروف ترین این آبشار ها آبشار بیشه لرستان است که به جهت نزدیکی به شهر دورود به آبشار بیشه دورود هم شهرت دارد .

این آبشار از چشمه‌های متعدد تغذیه می‌شود و در انتها تصویری شگرف روی صخره‌ای بلند قامت و سرسبز در دل جنگل‌های بلوط از رشته‌کوه زاگرس، به معرض نمایش می‌گذارد. ارتفاع این آبشار از تاج تا پایین، به ۴۸ متر و عرض آن نیز به ۲۰ متر می‌رسد . آب بعد از سقوط تا ۱۰ متر هم پیش‌روی می‌کند. آبشار بیشه در نهایت به رود سزار می‌پیوندد .

آبشار بیشه چهل و هشتمین اثر ملی است که در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

 

 

آبشار بیشه کجاست؟

 

آبشار بیشه در منطقه ای کوهستانی ، در دل جنگل های لرستان و در دامنه رشته کوه زاگرس واقع شده . این آبشار که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود و در روستای بیشه قرار دارد از شمال به شهرستان سربند و از شمال غربی به بروجرد میرسد . شرق آبشار ازنا ، جنوب آن الیگودرز  و از غرب با شهرستان خرم آباد همسایه است .

بیشه در مسیر قطار تهران -جنوب واقع شده به همین جهت دسترسی به آن با قطار بسیار راحت است . درگذشته خط ریلی تنها راه دسترسی به آبشار بیشه بوده .

اما اگر با ماشین شخصی خودتان قصد سفر دارید باید از یکی از شهر های خرم آباد یا دورود مسیرتان را به سمت آبشار پیش بگیرید .

 

تفریح در آبشار بیشه

 

تماشای طبیعت سرسبز با چشم انداز آبشار باشکوه بیشه خود به تنهایی برای رفتن به این منطقه زیبا و شگفت کافی است . اما دلایل و تفریحات دیگری هم وجود دارد که آبشار بیشه را به یک مقصد محبوب تبدیل کرده است .

آب و هوای دل پذیر این منطقه و گشت و گذار در دل جنگل های بلوط  یکی دیگر از این تفریحات است .

همچنین بازدید از روستای سبز بیشه و لذت بردن از طبیعت بینظیر آن در یک حال و هوای روستایی ، جذاب به نظر میرسد .

این منطقه همچنین به دلایلی که گفتیم لوکیشن بسیار مطلوبی برای عکاسی ، پیک نیک و تفریحات خانوادگی است . امکانات رفاهی خوبی نیز مثل پارکینگ، سرویس بهداشتی، سکوی استراحت، پلاژ، چادر اسکان، بازارچه محلی، خانه بهداشت و پاسگاه انتظامی در نزدیکی آبشار وجود دارد.

این نکته را بدانید که بستر رودخانه سزار به دلیل عمق زیاد و جریان آب برای شنا و آبتنی مناسب نیست پس مراقب خود و کودکانتان باشید .

 

 

جاذبه های اطراف آبشار بیشه

 

شاید جالب باشد بدانید که شهرستان دورود به دلیل طبیعت خاص و بی نظیرش به پایتخت طبیعت ایران معروف است .بنابراین اگه به این شهر جذاب سفر کردید به تماشای آبشار بیشه بسنده نکنید و با بازدید از مکان ها و جاذبه های طبیعی و گردشگری دیگر یک سفر به یاد ماندنی را برای خود و خانواده تان ثبت کنید .

آبشار های «دره اسپر» یا «ازنادر» و  «آبگرم» از دیگر آبشار های این منطقه است. تنگه‌ی «نی گا» و آبشار آن، دشت زیبای «لاله‌های واژگون»، دریاچه‌ی «گهر» در منطقه‌ی حفاظت شده اشترانکوه، منطقه‌ی سرسبز  «همت‌آباد» و سد خاکی رودخانه دورود از سایر جاذبه‌های طبیعی و تماشایی این شهر است.

 

در ادامه به معرفی مختصری از بعضی از آن ها میپردازیم :

 

دشت لاله های واژگون رزستان

این دشت که در نزدیکی دورود و در ارتفاعات پریز کوه قرار دارد یکی از زیباترین دشت های لاله های واژگون ایران است .برای رفتن به این دشت باید به روستای دره اسیر در ۴۰ کیلومتری دورود بروید و از آنجا بعد از حدود ۲۰ دقیقه رانندگی به این دشت تماشایی برسید . فاصله دشت زرستان با آبشار بیشه لرستان ۱۰۰ کیلومتر یعنی حدود دو ساعت با ماشین است .

 

دره اسیر

یک روستای شگفت انگیز دیگر در منطقه دورود قرار دارد که به دره اسیر معروف است . زیبایی این روستا کم نظیر و بسیار جذاب و تماشایی است .

فاصله روستا تا دورود فقط ۱۴ کیلومتر است .این روستا در دل دره های عمیق ، کوه های با عظمت و جنگل های سبز بلوط طبیعتی شگفت دارد که چشم هر بیننده ای را محسور میکند .

 

منطقه حفاظت شده اشترانکوه

اشترانکوه مرتفع ترین منطقه در رشته کوه زاگرس است . این منطقه که به آلپ ایران معروف است  از جنوب شرقی دورود تا شمال شرقی الگودرز امتداد دارد. اشترانکوه در شرق آبشار بیشه قرار دارد و تنوع گیاهی و جانوری آن باعث شده از نظر جاذبه اکوتوریستی حائز اهمیت زیادی باشد .

 

دریاچه گهر

این دریاچه که در ۳۵ کیلومتر جنوب شرقی دورود و در منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد . نبود راه ماشین رو سبب بکر ماندن طبیعت این منطقه شده تا جایی که دریاچه گهر را نگین اشرانکوه میخوانند .

 

 

 

ما در مطلب دریاچه گهر لرستان   در مجله گردشگری بلیط اینجا به طور مفصل به معرفی این منطقه پرداخته ایم .

 

 

روستای سرسبز بیشه

نام محلی روستای بیشه ، بیشه  بورم است و از نظر جغرافیایی در بخش پایی شهرستان خرم آباد و در دهستان سپبد دشت قرار دارد . وجود ایستگاه قطار در این روستا و آبشار بیشه لرستان در آن این روستا را بسیار مهم و پرگردشگر کرده است . در روبه روی ایستگاه روستای بیشه یعنی بالای آبشار  چشمه‌های پر آب زیادی  وجود دارد که از دل کوه می‌جوشند و از وسط ایستگاه قطار گذشته در نهایت  آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند.

در بازدید از این روستا علاوه بر لذت بردن از طبیعت کم نظیر و سرسبز آن میتوانید از سوغات این روستا که عبارت است از گردو، عسل، روغن محلی و کشک خریداری کرده و با خود به شهرتان ببرید .

 

بهترین زمان برای سفر به آبشار بیشه

 

بهار و تابستان همیشه فصل سفر و طبیعت گردی بوده و هست . برای رفتن به آبشار بیشه نیز شاید این محدوده زمانی مناسب ترین باشد تا باتوجه به هوای خنک و کوهستانی این منطقه در هوایی معتدل درتابستان یه تفریح و گشت وگذار بپردازید  . اما به این معنا نیست که یتوان از طبیعت و  چشم انداز شگفت انگیز این آبشار و جاذبه های اطراف آن در پاییز چشم پوشی کرد .  بنابراین پیشنهاد میکنیم کمی مجهز تر سفرتان را آغاز کنید و با تحمل سرمای ممکن پاییزی خودتان را به تماشای یک تابلوی هزار رنگ فرو رفته در مه دعوت کنید .

 

درباره لرستان و دیدنی های آن بیشتر بخوانید :

لرستان گوشه ای از بهشت ایران، در دل صخره‌ای زاگرس

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها